Kullanıcı Tutum ve Davranış Araştırmaları
Hedef kitlenizin satın alma, algılama ve kullanım kalıplarını inceleyerek gelecekteki satın alma yolculuğunu daha yakından tanıyın, ürün ve hizmetlerinizin hedef kitle nezdinde cazibesini artırın ve pazar fırsatlarına odaklanın.
"Tüketici, bir şeyden rahatsız olan bir alışverişçidir" - Harold Tabut
Kullanıcı tutum ve davranış (U&A) araştırmaları; hangi kullanıcı profilinin nasıl bir satın alma yolculuğu sonucunda neyi, ne zaman ve nereden satın aldığını anlamanıza yardımcı olmak için kullanılan kantitatif yönteme dayalı araştırmalar olup, aşağıdaki sorulara cevap bulmanız için eşsiz bir kılavuzdur;
- Ürünüm veya markam tam olarak hangi amaçla kullanılıyor?
- Farklı kategorideki müşteriler ürünümü veya markamı farklı şekillerde mi kullanıyor?
- Ürünümün farklı kullanım türleri var mı?
- Belirli tüketici kesimleri ürünümü daha çok veya daha az kullanıyor mu?
- Müşteriler benim ürünümü tek başına mı kullanıyor yoksa rakip ürünlerle birlikte mi kullanıyor?
Bu soruları yanıtlamak için kullanılabilecek dört temel U&A çalışması türü vardır. İhtiyaçlarınıza bağlı olarak farklı araştırmalara başvurulabilir. Aşağıdaki yaklaşımlardan biri veya birkaçı birlikte kullanılabilir:
- Kategoriyi Anlama. Bu araştırmanın amacı bir bütün olarak pazarın özellikleri hakkında daha fazla bilgi edinmektir. Örneğin, çevrimiçi kıyafet satıyorsanız, tipik çevrimiçi moda alışverişçisinin özellikleri, ne zaman, ne sıklıkta ve nasıl (örneğin cep telefonu, tablet veya dizüstü bilgisayar aracılığıyla) alışveriş yapma eğiliminde oldukları hakkında daha fazla bilgi edinmek isteyebilirsiniz.
- Pazar Boyutlandırma. U&A araştırması, çeşitli ürün kategorilerinin pazara girişinin yanı sıra kullanım veya tüketim sıklığının anlaşılmasına odaklanır. Örneğin, çevrimiçi mağazanızda geniş bir ürün yelpazesine sahip olsanız bile, çevrimiçi alışveriş yapanların belirli ürün kategorilerini (iç çamaşırı, mobilya, TV gibi) fiziksel bir mağazadan satın almayı tercih etmesi söz konusu olabilir. Bu araştırma türünün sağlayacağı içgörüler; neyin stoklanacağı, neyin kime tanıtılacağı gibi her türlü pazarlama kararında size yardımcı olacaktır.
- Markayı Anlama. Rekabet stratejinizi geliştirmede hayati öneme sahip olan marka penetrasyonu, marka algısı, marka değeri ve marka seçimi etkenleri gibi konularda fikir edinmek için kullanım ve tutum araştırmalarından yararlanabilirsiniz.
- Hedefleme. Kullanım ve tutum çalışması, tutum ve davranışlar temelinde müşteri segmentasyonunu desteklemek için de paha biçilemez bir rehber niteliğindedir.
Kullanım ve tutum çalışmasının en büyük faydalarından başında çok yönlü olması ve çok farklı uygulamalarda kullanılabilmesi gelmektedir. Özellikle aşağıdaki ihtiyaçlardan biri söz konusuysa bir U&A çalışması yapmanız akıllıca olacaktır:
- Müşterilerin taleplerini ve sancı noktalarını daha iyi anlama ihtiyacı
- Daha fazla tüketimi veya kullanımı artırma fırsatlarını kaçırıyor olma düşüncesi
- Yeni ürün kategorileri veya pazarlama stratejilerine hazırlık
- Daha geniş rekabet ortamına ilişkin daha güçlü bir anlayış
Kısacası yeni bir ürün ya da hizmet yolculuğuna çıkmak, büyük bir reklam kampanyasına yatırım yapmak, markayı genişletmek veya yeni bir pazara girmek gibi önemli bir değişikliğe hazırlanıyorsanız, kullanım ve tutum araştırması kesinlikle hayati önem taşımaktadır. Müşteri tabanınız, onların kullanım kalıpları ve markanıza ve diğerlerine karşı tutumları hakkında derin, güncel bilgiye sahip olmadığınız sürece, bu aksiyonun gerçekten başarılı olup olmayacağından emin olmanız imkansızdır. Bir U&A çalışması başlatarak, stratejilerinizi şekillendirmenize ve optimize etmenize yardımcı olacak bu sorulara netlik kazandırabilirsiniz.
: Kullanıcı Tutum ve Davranış Araştırmaları ile hedef kitlenizin satın alma, algılama ve kullanım kalıplarını inceleyerek gelecekteki satın alma yolculuğunu daha yakından tanıyın, ürün ve hizmetlerinizin hedef kitle nezdinde cazibesini artırın ve pazar fırsatlarına odaklanın.